INTEGRACJA SENSORYCZNA
Zobacz cennikIntegracja sensoryczna
J.Ayres (założycielka) definiuje integrację sensoryczną jako proces dzięki, któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów, segregując je, rozpoznając, interpretując ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcją.
Terapia integracji sensorycznej wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa „naukowa” poprzez którą układ nerwowy i mózg uczą się właściwego reagowanie na bodźce zewnętrzne. Zajęcia terapeutyczne odbywają się 1-2 razy w tygodniu (w zależności od potrzeb dziecka) i trwają ok. 50 min. Prowadzi je wykwalifikowany terapeuta integracji sensorycznej.
W terapii SI podstawę stanowi stymulacja zmysłu równowagi podczas różnorodnych zabaw prowadzonych na sprzęcie podwieszanym (huśtawki, platformy, walce, itd.). Wiele jest również ćwiczeń i zabaw stymulujących czucie powierzchniowe i głębokie, zmysł wzroku, słuchu i węchu.
Podczas zajęć dziecko jest zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności sprzyjających minimalizowaniu deficytów rozwojowych. Stopień trudności tych aktywności stopniowo wzrasta w miarę czynionych przez nie postępów. Nie mogą być one ani za łatwe, ani zbyt trudne.
Integracja sensoryczna jest jedną a najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych w terapii dzieci i młodzieży, niesie ze sobą korzyści:
— poprawa umiejętności ruchowych (lepsza koordynacja ruchowa, poprawa rozwoju ruchowego, utrzymanie równowagi);
— kontrola/panowanie nad emocjami (kontrolowana wrażliwość, nerwowość, poprawa koncentracji uwagi);
— poprawa rozwoju mowy;
— opanowania umiejętności szkolnych (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją uczenia się);
— kontrolowanie nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
— normalizacja nadwrażliwości lub małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
— normalizacja wrażliwości na ruch, niepewności grawitacyjnej, choroby lokomocyjnej.
Na diagnozę składa się: wywiad z rodzicami, kwestionariusz, próby kliniczne, obserwacje dziecka, wybrane testy.